گزارش مدیریتی یکی از مهمترین عواملی است که مدیران سازمانها باید مورد توجه قرار دهند. همانگونه که شما بدون استفاده از کیلومتر شمار نباید رانندگی کنید؛ بدون استفاده از گزارش مدیریتی نیز کارها بهدرستی پیش نخواهند رفت.
گزارش مدیریتی یکی از مهمترین عواملی است که مدیران سازمانها باید مورد توجه قرار دهند. همانگونه که شما بدون استفاده از کیلومتر شمار نباید رانندگی کنید؛ بدون استفاده از گزارش مدیریتی نیز کارها بهدرستی پیش نخواهند رفت. چنانچه شما کسی هستید که بدون استفاده از سرعت سنج خودرو رانندگی میکنید؛ پس حتماً نمیتوانید یک مدیر مناسب باشید. حالا ممکن است با خود بگویید که اصلاً گزارش مدیریتی چیست و چگونه باید آن را تهیه کرد. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا به پاسخ این پرسش برسید.
گزارش مدیریتی، سندی است که اطلاعات مهم و مرتبط با عملکرد یک سازمان را به مدیران ارائه میدهد. گزارشهای مدیریتی اهمیت زیادی برای سازمانها دارند. این گزارشها به مدیران کمک میکنند تا:
گزارشهای مدیریتی را میتوان بر اساس عوامل مختلفی دستهبندی کرد. برخی از انواع گزارشهای مدیریتی عبارتاند از:
گزارش متمرکز، گزارشی است که عملکرد هر یک از کارکنان را در ارتباط با وضعیت واقعی هر یک از شاخصهای فرایندی که به آنها اختصاص یافته، نشان میدهد.
«وضعیت» شاخصها، عددی است که نتیجهی آن شاخص را در دورهی گزارشدهی قبلی نشان میدهد. برای مثال، اگر شاخص «درصد کالای مرجوعی از سمت مشتریان» باشد و میزان آن در ماه آوریل، ۳ درصد باشد، وضعیت مربوط به این شاخص در گزارش متمرکز ماه مِی، ۳ درصد خواهد بود.
وقتی وضعیت کارکنان براساس معیارهای تعیینشدهای ارزیابی میشود، میتوان مشخص کرد که وضعیت آنها به چه صورت است.
برای هر فاکتور مهم در کارت امتیازی، میتوان سه سطح هدف را تعیین کرد: حداقل، رضایتبخش و عالی.
با داشتن این معیارها، سه سناریوی زیر امکانپذیر خواهد بود:
اما به هر حال این موضوعاتی که در این محتوا مطرح میشود بسیار کلی است. اما اگر به بحث ارزیابی عملکرد کارکنان علاقمند هستید حتما روی لینک کلیک کنید.
روند درواقع نشان دهنده وضعیت عملکرد کارکنان است. فرضاً عملکرد کارمندان شما در ماه گذشته بدتر از سطح حداقل بوده، اما در طول ۵ دوره گذشته خوب بوده است.
گزارش بازخورد، گزارشی است که عملکرد کارکنان را در مقایسه با اهداف تعیینشده برای آنها، ارزیابی میکند. این گزارش به مدیران کمک میکند تا نقاط قوت و ضعف کارکنان خود را شناسایی کنند و اقدامات لازم را برای بهبود عملکرد آنها انجام دهند.
گزارش بازخورد شامل اطلاعات زیر است:
گزارش بازخورد کاربردهای مختلفی دارد، از جمله:
بهعنوان مدیر، شما باید از عملکرد کارکنان خود در هرم مسئولیت خود آگاه باشید. برای این کار، میتوانید از گزارشهای متمرکز و بازخورد استفاده کنید. اما این گزارشها میتوانند وقتگیر و دشوار باشند.
گزارش مدیریت، گزارشی است که به شما کمک میکند تا بهطور سریع و کارآمد از عملکرد کلی کارکنان خود در هرم مسئولیت خود آگاه شوید. این گزارش، خلاصهای از نکات برجستهی گزارشهای متمرکز و بازخورد همهی افراد در هرم مسئولیت شماست.
گزارش مدیریت بر اساس رویکرد «مدیریت با استثنا» است. در این رویکرد، عملکرد کارکنانی که در محدودهی قابلقبول قرار میگیرند، گزارش نمیشود. چرا که عملکرد آنها رضایتبخش است و نیازی به مداخلهی شما نیست.
اما کارکنانی که عملکرد آنها در محدودهی قابلقبول قرار نمیگیرد، در گزارش مدیریت ذکر میشوند. این کارکنان میتوانند شامل افرادی باشند که عملکرد عالی دارند یا افرادی که با مشکلاتی مواجه هستند.
البته گنجاندن تمام استثناها در گزارش مدیریت، موجب شلوغشدن گزارش و کاهش اثربخشی آن میشود. بنابراین، در سیستم گزارشدهی از طرح تشدید (escalation scheme) استفاده میشود. این طرح تعیین میکند که کدام استثناها باید به شیوهای روبهبالا گزارش داده شوند.
براساس قانون تشدیدی (escalation rule) که قابل تنظیم و تغییر است، استثناهای مثبت و منفی زمانی به سطوح بالاتر میروند که تکرار شوند. قانونی که ما توصیه میکنیم این است که درصورت وجود دو یا چند استثنا پیاپی بدتر از سطح حداقل/حداکثر یا بالاتر از سطح رضایتبخش، به سطح بالاتر و بعدی برویم.
مثال: برای توضیح منطق موجود در پس قانون تشدید، میتوان مثال زیر را در نظر گرفت:
فرض کنید سرپرستی مسئول خط تولیدی است که بازده آن کاهش یافته است. او زمان کوتاهی برای حل این مشکل دارد. اگر نتواند مشکل را حل کند، مسئله به رئیس او اطلاع داده میشود. رئیس او نیز مدتزمان مشخصی فرصت دارد تا به سرپرست کمک کند. اگر مشکل همچنان ادامه داشته باشد، به مدیر کارخانه اطلاع داده میشود. این روند تا رسیدن به مدیر عامل ادامه مییابد.
اگر مشکل جدی باشد و هیچ کس نتواند راهحل آن را پیدا کند، ممکن است مشکل از سیستم سازمان باشد. در این حالت، مدیر عامل باید مداخله کند و مشکل را حل کند.
این مثال نشان میدهد که قانون تشدید به مدیران کمک میکند تا مشکلات را در اسرع وقت شناسایی کنند و اقدامات لازم را برای حل آنها انجام دهند.
نمونه گزارش مالی به مدیریت میتواند به شکلی موثر و سازنده ارائه شود. در این گزارش، به جزئیات فنی و ریز صورتحسابها، مدیر مالی به طور حرفهای و خلاصه به وضعیت عملکرد مالی سازمان پرداخته و تمرکز خود را بر اطلاعات کلان و کاربردی قرار میدهد.
توجه به جزئیات مهم، در انواع گزارشات مدیریتی به چشم میخورد. مدیر مالی با استفاده از اصطلاحات قابل فهم، وضعیت مالی و کارایی سازمان را تشریح میکند.
در هر موقعیت، مهم است که نمونه گزارش مدیرینی به صورت جامع، به زبان ساده و غیر تخصصی ارائه شوند. این امر به مدیران ارشد امکان میدهد تا به راحتی درک کاملی از عملکرد مالی و وضعیت واحد تحت پوشش داشته باشند. همچنین، این نحوه ارائه گزارشات، امکان ارتقاء ارتباط و هماهنگی بین مدیر مالی و مدیر عامل را تقویت میکند.
برای تهیه یک نمونه گزارش مدیریتی، به موارد زیر نیاز دارید:
تهیه گزارش مدیریتی مراحل مختلفی دارد. برخی از مراحل تهیه گزارش مدیریتی عبارتاند از:
گزارشهای مدیریتی باید دارای ویژگیهای زیر باشند تا مفید و کاربردی باشند:
یک گزارش مدیریتی کامل باید دارای ساختار زیر باشد:
اهداف گزارش مدیریتی عبارتاند از:
در این مقاله، به بررسی ویژگیهای گزارش مدیریتی پرداختیم. این نمونه از گزارشات باید به درستی تهیه شوند و تمام جوانب اهدافی آنها مورد توجه قرار بگیرند. این گزارشات برای مدیران سازمانها اهمیت زیادی دارد و باید تهیه شوند. عدم استفاده از گزارش مدیریتی مانند رانندگی بدون استفاده از سرعت سنج است. به همین جهت وجود این نمونه از گزارشات اهمیت دارد.