تصاویر ماهواره‌ای؛ ابزاری نوین برای کشاورزان

تصور کنید اگر بفهمید میزان محصول شما در آینده چگونه است، چقدر می‌تواند در تصمیم گیری‌های شما در مورد زمین کشاورزی بزرگ شما تاثیرگذار باشد.

تصاویر ماهواره‌ای؛ ابزاری نوین برای کشاورزان

شاید فکر کنید تیتر این مطلب صرفا یک تیتر اغوا کننده است که وارد این صفحه شوید. حالا هم وارد شدید تا ببینید نویسنده در مورد چه موضوعی قرار است صحبت کند که از چنین تیتری استفاده شده است. اما این صرفا یک تیتر توخالی نیست؛ بلکه در حال حاضر برخی شرکت‌های حوزه کشاورزی این کار را انجام می‌دهند و بر اساس آن تصمیم‌های مهمی می‌گیرند.

تصور کنید اگر بفهمید میزان محصول شما در آینده چگونه است، چقدر می‌تواند در تصمیم گیری‌های شما در مورد زمین کشاورزی بزرگ شما تاثیرگذار باشد.

گفتیم برخی شرکت‌ها در حال حاضر این کار را انجام می‌دهند. اما چگونه؟ این شرکت‌ها به نوعی از عکس‌ها دسترسی دارند که بر اساس شاخص NDVI است. در ادامه در مورد این عکس‌ها و نحوه کمک آن‌ها به ما و همچنین راه دستیابی به آن‌ها چیست. شاخص NDVI شاخصی است که میزان سبزینگی زمین کشاورزی را نشان می‌دهد و عددی بین 1-  الی 1 می‌باشد. 

این تصاویر بر اساس شاخص NDVI چه کاربردهایی دارد؟

چندین کاربرد مهم دارد که در قالب مثال چند مورد توضیح داده خواهد شد. فرض کنید ده روز قبل نوعی کود به زمین داده شده است. با این تصاویر که بر اساس شاخص NDVI (شاخص میزان سبزینگی) می‌توانید بررسی کنید که بعد از گذشت مدتی این کود چه مقدار بر سبزینگی و رشد محصولات تاثیر داشته است. می‌توانید با مقایسه همین تصویر با تصویری که بار قبلی همین کود را داده‌اید مقایسه کنید و دلایل تاثیر گذاری بیشتر یا کمتر این کود را مورد بررسی قرار دهید.

کاربرد تصاویر ماهواره ای در کشاورزی

به این نکته توجه داشته باشید که این عکس‌ها باید به صورت دوره‌ای (5 الی 10 روزه) به دست شما برسد تا بتوانید با دوره‌ی قبل و دوره‌های قبل مقایسه کنید و بتوانید از تمام قابلیت‌ها این عکس بهره بگیرید. پس احتمالا تصاویری که به وسیله پهباد گرفته می‌شود مناسب این کار نیست. چرا که تصاویر هر 3 الی 4 ماه یکبار گرفته می‌شود. این فاصله زمانی امکان مقایسه را از شما خواهد گرفت.

کاربرد دیگر آن به این صورت است که در منطقه ای از زمین که میزان سبزینگی به طور غیرعادی زیاد شده است، زمانی که شما فعالیت خاصی نکرده اید و کود هم نداده‌اید می‌شود احتمال داد که علف هرز زیاد شده است و به سرعت برای حل موضوع دست به کار می‌شوید که منابع شما مانند منابع آبی شما با وجود علف‌های هرز هدر نرود.

حالا چطور میزان محصول و وضعیت زمین را پیش بینی کنید؟

با یک مثال می‌توانیم این مورد را تا حد امکان ساده سازی کنیم. اما نیاز به بحث بیشتر و مشاوره دارد. 

فرض کنید مهرماه هر سال در بخشی از زمین گندم می‌کاریم. با استفاده از این تصاویر که باید به صورت دوره‌ای دریافت کنید با مقایسه‌ی شاخص‌های فروردین پارسال با فروردین امسال می‌توان به این نتیجه رسید که با توجه به روند رشد محصول تا الان، وضعیت محصول امسال بهتر از سال قبل خواهد شد یا بدتر و اگر وضعیت  الان از پارسال بدتر است می‌شود با بکارگیری روش‌هایی مثل کود دهی و مشورت با کارشناسان کشاورزی راهکارهایی برای حل موضوع اندیشید. ملاک بدتر و بهتر بودن مقدار رشد و میزان شاخص سبزینگی است که تصاویر ماهواره‌ای بر اساس شاخص NDVI می‌تواند این اطلاعات را به شما ارائه دهد.

سامانه کشاورزی

این تصاویر را چگونه می‌توانیم داشته باشیم؟

سامانه کشاورزی شرکت به‌اندیشان علاوه بر اینکه این تصاویر ماهواره‌ای بر اساس شاخص NDVI را به صورت دوره‌ای در اختیارتان قرار می‌دهد، ویژگی‌ها و امکانات بسیار دیگری هم دارد که این ویژگی‌ها و امکانات عبارت‌اند از:

  1. امکان دریافت تصاویر بروز ماهواره ای از زمین و تصاویر شاخص های NDVI و ... هر پنج روز یکبار
  2. محاسبه بهای تمام شده محصولات به تفکیک محصول، قطعه، بلوک، دوره کشت و... به صورت کاملا اصولی و مطابق با فعالیت‌ها و چالش‌های حوزه کشاورزی
  3. سیستم کامل انبار دارای امکان ثبت اسناد ورود، خروج، برداشت، انتقال و فروش مواد و محصولات انبارهای مختلف
  4. امکان اتصال به سیستم حقوق و دستمزد جهت ثبت خودکار هزینه های مربوطه
  5. سیستم GIS محور تعریف قطعات و بلوک ها و کشت های دوره ای
  6. امکان ثبت گزارشات روزانه عملیات تولید و تولید گزارشات متنوع
  7. امکان مقایسه تصاویر ماهواره ای تاریخ های مختلف روی نقشه
  8. گزارش ساز قدرتمند به سبک Pivot اکسل با قابلیت دریافت خروجی جدول، نمودار
  9. امکان ایجاد داشبورد های متنوع اطلاعاتی جهت پایش بروز سیستم

برای ارتباط با شرکت به‌اندیشان جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان، فرم مشاوره را تکمیل کنید یا با شماره تماس 65224777-021 حاصل فرمایید.