11 دلیل برای لزوم استفاده از GIS در کشاورزی

سیستم اطلاعات جغرافیایی یا همان GIS، سیستمی است که به طور خاص برای جمع آوری، ذخیره، استقرار، ارزیابی و ارائه داده های جغرافیایی ایجاد شده است. GIS در کشاورزی توانسته کمک‌های بسیاری به این صنعت کند.

11 دلیل برای لزوم استفاده از GIS در کشاورزی

سیستم اطلاعات جغرافیایی یا همان GIS، سیستمی است که به طور خاص برای جمع آوری، ذخیره، استقرار، ارزیابی و ارائه داده های جغرافیایی ایجاد شده است. GIS در کشاورزی توانسته کمک‌های بسیاری به این صنعت کند.

 علاوه بر اینها، GIS به کشاورزان کمک می‌کند تا محصولات باکیفیتی تولید کنند و هزینه های اضافی آنها نیز کمتر شود و در نتیجه ی این تغییرات، بر مزارع خود، مدیریت بهتری داشته باشند؛ به همین دلیل استفاده از آن، برای کشاورزان، یک مزیت فوق العاده است. به اندیشان در این نوشته، کاربردهای این تکنولوژی مفید را در کشاورزی بیان می‌کند. 

1. نقشه برداری کشاورزی

در نقشه برداری، دانستن تغییرات فعلی و آینده ی بارندگیها، برای فهمیدن بازده محصول و دمای خاک بسیار مفید است.GIS  به سادگی این اطلاعات را در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد. نقشه برداری از مختصات و شرایط فعلی یک مزرعه، به کارشناسان فنی و کشاورزان کمک میکند تا با همکاری هم، تکنیک های کشاورزی متنوع تر، موثرتر و کارآمدتری را ابداع کنند. علاوه بر این، GIS به افزایش تولید مواد غذایی در یک کشور کمک می‌کند و می‌تواند مشکلات کمبود مواد غذایی را در کشورها برطرف کند.

2. تجزیه و تحلیل خاک مزرعه و شرایط آن

GIS در تجزیه و تحلیل خاک کشاورزی قابل استفاده است؛ به طور مثال: در تعیین نوع خاک، گیاهانی که باید در آن رشد کنند و نحوه حفظ مواد مغذی موجود در خاک برای گیاهان 

3.تعامل با کشاورزان

این سیستم به کشاورزان کمک کرده است تا به داده های زمین های خود دسترسی داشته باشند. این دسترسی لزوماً مستلزم حضور کشاورزان نیست. علاوه بر این، GIS،  به آنها در تعامل با داده ها، پرسیدن سؤال و ارائه داده های قابل اعتماد و ارزشمند روی زمین کمک می‌کند. این تعامل، دقت داده های ارائه شده توسط دستگاه را حدود نود درصد افزایش می‌دهد. لازم به ذکر است که این اطلاعات با استفاده از ماهواره قابل تولید نیستند و همین امر ارزش آنها را چند برابر می‌کند.

4. تعیین مواد مغذی خاک

قبل از اینکه کشاورزان در مورد افزودن مواد مغذی و کود به خاک تصمیم بگیرند، ابتدا باید مشخص شود که خود مزرعه، چه مواد مغذی دارد. GIS در این زمینه هم کاربردی است و برای مطالعه وضعیت‌های مختلف مواد مغذی در یک مزرعه استفاده می‌شود تا به کشاورزان کمک کند نیازهای تغذیه ای مزرعه خود را تشخیص دهند.

5. افزایش تولید

استفاده از GIS در کشاورزی باعث می‌شود تا کیفیت و کمیت محصولات تولیدی، افزایش پیدا کند. علاوه بر آن، به کشاورزان کمک می‌کند هزینه ها را کاهش داده و شرایط مزرعه را به طور موثرتر و کارآمدتری فرایندهای مدیریت کشاورزی اجرا کنند.

6. اطلاعات را جمع آوری می‌کند

GIS در جمع آوری لایه های مختلف اطلاعات مانند رطوبت خاک، مواد مغذی، ارتفاع و توپوگرافی برای کمک به تهیه نقشه استفاده می‌شود این اطلاعات، برخی از عوامل موثر بر عملکرد محصول را نشان می‌دهد. علاوه بر این، کشاورزان و کارشناسان می‌توانند، بازده به دست آمده توسط این سیستم را به عنوان مرجعی برای محاسبات و برنامه ریزی های آینده ی خود استفاده کرده و هزینه ها و سودآوری زمین را بر اساس این بازده پیش بینی کنند.

7. ذخیره داده های مکانی و تهیه نقشه

داده های ارائه شده توسط GIS نشان می‌دهد که آیا زمین مورد نظر قابلیت کشاورزی، گردشگری، جنگلداری یا ... را دارد یا خیر. 

8. کشاورزی دقیق

استفاده از GIS در این زمینه به تبدیل داده‌های جمع‌آوری‌شده به اطلاعات (اطلاعات به معنی داده های با معنی و تحلیل شده است.) کمک می‌کند. این اطلاعات برای مدیران شرکتهای کشاورزی و کشاورزان در دسترس هستند و آنها می‌توانند این اطلاعات را به سادگی تفسیر کنند و تصمیمات آگاهانه ای بگیرند.

9. بالا بردن اطلاعات و آگاهی کشاورزان در مورد زمین ها

کشاورزی هم مانند هر صنعت دیگری، با داشتن اطلاعات بیشتر، پیشرفت می‌کند، به خصوص در مورد محصولات زراعی و در دسترس بودن آنها. GIS به دلیل افزایش آگاهی از کمبود مواد غذایی در این بخش مفید است. روند کار به این صورت است که پس از شناسایی منطقه مورد نظر، علل زمینه‌ای ناامنی غذایی مشخص می‌شود تا اقداماتی در این زمینه انجام شود. داده های GIS، به کشاورزان در مورد میزان اثرگذاری بلایای طبیعی نیز اطلاعات مفیدی می‌دهند.

10. مقایسه داده های تاریخی

به دلیل افزایش جمعیت زمین، میزان منابع غذایی موجود در جهان، به شدت کاهش یافته است. این کاهش منابع غذایی به یکی از نگرانی های بزرگ سازمان های جهانی و حکومتها  تبدیل شده ؛ زیرا تأمین منابع غذایی لازم برای جمعیتی که دائما در حال رشد است،کار ساده ای نیست. تحقیقات نشان داده است که برای تامین نیازهای نسلهای بعدی به غذا، باید تولیدات فعلی محصولات تا سال 2050 دو برابر شود.GIS در این زمینه هم کاربردی است و می‌تواند مفید واقع شود.

11. تجزیه و تحلیل و تجسم محیط های کشاورزی

و در نهایت، یک مزرعه زمانی می‌تواند موفق و سودآور باشد که بین ورودی و خروجی آن تعادل وجود داشته باشد. GIS محیط کشاورزی و جریان کار در این محیط ها را تحلیل کرده و آنها را تصویرسازی می‌کند تا برای تشخیص ورودی و خروجی های زمین مفید باشند.

سخن آخر

به اندیشان به عنوان ارائه دهنده خدمات متنوع در زمینه کشاورزی و GIS، آماده است تا تمامی امکانات و تجربیات خود را در این زمینه به شرکت‌ها و سازمان های مربوطه ارائه دهد. برای اطلاع از شرایط و نحوه همکاری با ما، از قسمت تماس با ما اقدام فرمایید.