به فکر مدیریت و کنترل انبار خود باشید

اگر در یک شرکت تولید کننده محصولات فعالیت داشته باشید یا در شرکت خود، محصولات مختلفی را در یک انبار نگهداری کنید، حتما به خوبی از اهمیت انبار و انبارداری اطلاعاتی را دارید. انبار یک شرکت، موسسه یا فروشگاه به عنوان بخشی شناخته می‌شود که در آن هزینه بسیاری به صورت کالا و جنس نگهداری می‌شود. خروج و ورود انواع محصولات مختلف به این انبار موضوع بسیار مهمی قلمداد می‌شود. موضوعی که تحت عنوان مدیریت کنترل موجودی انبار شناخته می‌شود و راهکارهای خاص خود را برای استفاده دارد. در این مقاله و در ادامه، درباره مهم‌ترین نکات این موضوع بیشتر سخن خواهیم گفت و موارد بیشتری را بیان می‌کنیم

به فکر مدیریت و کنترل انبار خود باشید

اگر در یک شرکت تولید کننده محصولات فعالیت داشته باشید یا در شرکت خود، محصولات مختلفی را در یک انبار نگهداری کنید، حتما به خوبی از اهمیت انبار و انبارداری اطلاعاتی را دارید. انبار یک شرکت، موسسه یا فروشگاه به عنوان بخشی شناخته می‌شود که در آن هزینه بسیاری به صورت کالا و جنس نگهداری می‌شود. خروج و ورود انواع محصولات مختلف به این انبار موضوع بسیار مهمی قلمداد می‌شود. موضوعی که تحت عنوان مدیریت کنترل موجودی انبار شناخته می‌شود و راهکارهای خاص خود را برای استفاده دارد. در این مقاله و در ادامه، درباره مهم‌ترین نکات این موضوع بیشتر سخن خواهیم گفت و موارد بیشتری را بیان می‌کنیم.

کنترل انبار و مفهوم استفاده از آن برای یک شرکت تولیدی محصولات مختلف

برای داشتن یک شناخت و آگاهی بیشتر، لازم است تا مفهوم کنترل انبار را به صورت دقیق‌تری بررسی کنیم. در واقع کنترل انبار را می‌توان تعیین و نگهداری از هر یک از کالاهای مورد نیاز در داخل یک شرکت دانست. کالاهای مختلفی که ورود و خروج هریک از انبار باید مورد توجه قرار گیرد و به صورت دقیقی مورد بررسی باشد. از همین رو به خوبی می‌توان میزان اهمیت مدیریت کنترل انبار را مشاهده کرد. اهمیتی که در سیستم‌های مدیریتی نیز به خوبی قابل مشاهده است و با وجود بخشی به نام انبارداری مشخص می‌شود.

سه راهکار اصلی برای شمارش محصولات و مدیریت کنترل موجودی انبار

برای آن که بتوان شمارش محصولات و مدیریت کنترل انبار را به بهترین شکل ممکن به پیش برد، لازم است تا از یک راهکار مناسب برای خود استفاده کنید. به وسیله استفاده از راهکارهای مختلف و متفاوت، می‌توان مزایای منحصربه‌فردی را برای شمارش محصولات خود به دست آورد. از همین رو اگر به دنبال به‌کارگیری روشی مناسب برای خود در این راستا هستید، خواندن و آشنایی با سه روش اصلی مدیریت کنترل انبار می‌تواند برای شما مفید باشد. 

 

استفاده از راهکارهایی برای شمارش کالاهای موجود در انبار

این سه روش عبارت است از:

  • شمارش کالا به روش دستی

ساده‌ترین و قدیمی‌ترین روش برای شمارش کالاهای یک انبار، استفاده از شمارش کالا به روش دستی است. با استفاده از شمارش کالا به صورت دستی، لازم است تا نیروی انسانی به شمارش کالاها بپردازد و آن را پیش ببرد. برای این روش به صورت معمول، لیستی از کالاها قرار داده می‌شود و فرد شمارشگر، لیست پرینت شده توسط حسابداری را مورد بررسی قرار می‌دهد. یک نفر لیست را در دست دارد و فرد دیگر به شمارش می‌پردازد. به این ترتیب شمارش و کنترل موجودی انبار انجام می‌شود تا به یک عدد یکسان و دقیق دست پیدا کنند.

البته باید توجه داشته باشید که در این روش، احتمال زیادی برای خطا وجود دارد. حضور دو نفر برای انجام شمارش انبار سبب می‌شود تا احتمال و ریسک خطا افزایش یابد. از همین رو، ممکن است مغایرت بسیاری در اعداد وجود داشته باشد. در صورت مغایرت در این شرایط، لازم است تا مقدار موجودی واقعی در کنار لیست نوشته شود.

  • شمارش کالا به وسیله بارکدخوان

اگر به دنبال استفاده از شمارش کالا به وسیله بارکدخوان هستید، لازم است بدانید که برای استفاده از این روش، نیاز به بارکد داشتن برای تمامی محصولات است. در واقع شما زمانی می‌توانید از روش بارکدخوان برای شمارش کالاهای انبار خود استفاده کنید که بر روی تمامی محصولات بارکد مشخصی داشته باشید. به این ترتیب به وسیله یک نرم افزار حسابداری و دستگاه بارکدخوان به راحتی می‌توانید شمارش کالاهای انبار خود را انجام دهید.

در این شرایط، میزان خطای انسانی تا مقدار زیادی کاهش پیدا می‌کند. به این ترتیب و با استفاده از اسکن بارکد موجود بر روی کالا، هر کالا مورد شمارش قرار گرفته و در نهایت تعداد مشخص کالاهای موجود در انبار در سیستم ثبت می‌شود. البته باید توجه داشته باشید که در این روش، زمان نصب بارکد اهمیت بسیاری دارد. در صورت وجود هرگونه خطا و اشتباه در نصب بارکد برای محصولات مختلف، تمامی شمارش کالا با مشکل روبه‌رو خواهد شد و عدد به دست آمده کاملا تغییر خواهد کرد.

 

امکان شمارش کالا به وسیله بارکدخوان

  • شمارش کالا با تگ RFID

شمارش کالا با RFID روشی مدرن و جدید برای مدیریت موجودی کنترل انبار است. روشی که به وسیله تگ صورت گرفته و سرعت بیشتری را از دو روش پیشین دارد. این روش شمارش کالا، به صورت جمعی و بدون نیاز به شمارش کالاها به صورت تک‌به‌تک محصولات را مورد شمارش و محاسبه قرار می‌دهد. سرعت بیشتری از دو روش پیشین داشته و با دقت بالاتری نیز انجام می‌شود.

سخن آخر درباره کنترل موجودی انبار

اگر شما هم دارای یک انبار و اجناس و کالاهای مختلف باشید، حتما به خوبی می‌دانید که چگونگی مدیریت کنترل موجودی انبار تا چه میزان بر روی سود و زیان شما می‌تواند تاثیر داشته باشد. از همین رو زمانی به دنبال استفاده از یک راهکار برای کنترل موجودی انبار خود هستید، لازم است تا بهترین روش ممکن را انتخاب کنید. بهترین روشی که بتواند نیاز شما از شمارش کالا را به بهترین شکل ممکن تامین کرده و هرگونه خطای احتمالی در شمارش کالا را به صفر برساند.

راهکار ما

شرکت به‌اندیشان یک محصول نرم افزاری تولید کرده است که این نیاز شما را پاسخ می‌دهد. اگر شما یک شرکت کشاورزی هستید و یا در انبار خود با محصولات کشاورزی سر و کار دارید حتما صفحه سامانه کشاورزی به‌اندیشان و بخش کنترل انبار این سامانه را مطالعه کنید و در صورت نیاز با کارشناسان به‌اندیشان از طریق فرم مشاوره ارتباط برقرار کنید.