آشنایی با سامانه کشاورزی به اندیشان

وجود سیستم‌های جزیره‌ای و تجمیع گزارشات پراکنده، یکی از دغدغه‌های همیشگی مدیران موفق بوده است. در شرکت‌های بزرگ کشاورزی، یکی از وقت‌گیرترین کارها در ایام نزدیک به برگزاری مجامع و جلسات تصمیم‌گیری، یکپارچه‌سازی گزارشات مدیریت مالی با گزارشات مدیریت تولید است. گاهی اوقات در چنین شرایطی وجود اعداد و ارقام مبهم یا فقدان برخی اطلاعات مهم باعث ورود اصلاحات و تخمین‌های غیرواقعی به محاسبات می‌شود که ممکن است منجر به تصمیم‌سازی‌های اشتباه شود. سامانه بهای تمام شده و مدیریت کشاورزی به‌اندیشان با رویکردی یکپارچه، امکان تجمیع اطلاعات انبار، مالی و تولید را فراهم آورده تا بتوان با حداقل ضریب خطا، گزارشات واقعی وضع موجود را استخراج کرده و در تصمیم‌گیری‌ها به کار گرفت.

آشنایی با سامانه کشاورزی به اندیشان

یک سامانه همه کاره

امروزه کشاورزی بدون در نظر گرفتن شاخص‌های بهره‌وری، مقرون به صرفه نیست. با وضعیت فعلی آب و قیمت نهاده‌ها، باید روزبه‌روز روی افزایش بهره‌وری منابع کار کرد. لازمه‌ی افزایش بهره‌وری هم، داشتن اطلاعات بروز است. سامانه بهای تمام شده‌ و مدیریت کشاورزی به‌اندیشان با داشتن قابلیت‌های متنوع، امکان پایش لحظه‌ای هزینه‌ها و عملکرد را برای شما فراهم خواهد کرد. علاوه بر این، امکان استفاده از تصاویر بروز ماهواره‌ای و شاخص‌های سبزینگی نیز به راحتی امکان‌پذیر است.

با اطلاعات پراکنده و مبهم خداحافظی کنید

وجود سیستم‌های جزیره‌ای و تجمیع گزارشات پراکنده، یکی از دغدغه‌های همیشگی مدیران موفق بوده است. در شرکت‌های بزرگ کشاورزی، یکی از وقت‌گیرترین کارها در ایام نزدیک به برگزاری مجامع و جلسات تصمیم‌گیری، یکپارچه‌سازی گزارشات مدیریت مالی با گزارشات مدیریت تولید است. گاهی اوقات در چنین شرایطی وجود اعداد و ارقام مبهم یا فقدان برخی اطلاعات مهم باعث ورود اصلاحات و تخمین‌های غیرواقعی به محاسبات می‌شود که ممکن است منجر به تصمیم‌سازی‌های اشتباه شود. سامانه بهای تمام شده و مدیریت کشاورزی به‌اندیشان با رویکردی یکپارچه، امکان تجمیع اطلاعات انبار، مالی و تولید را فراهم آورده تا بتوان با حداقل ضریب خطا، گزارشات واقعی وضع موجود را استخراج کرده و در تصمیم‌گیری‌ها به کار گرفت. حتی اگر همین الان برخی از این نرم‌افزارها را در شرکت خود دارید و قصد کنار گذاشتن آنها را ندارید، نگران نباشید! ما با ایجاد تغییرات لازم، کاری می‌کنیم تا سیستم بهای تمام شده کشاورزی به‌اندیشان به اطلاعات سامانه‌های دیگر شما متصل شود.

قدرت GIS در خدمت کشاورزی

یکی از بزرگترین نوآوری‌های سامانه کشاورزی به‌اندیشان نسبت به سایر سیستم‌ها، امکان استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی یا همان GIS، در کنار سایر امکانات سامانه است. با استفاده از این ویژگی و ترکیب آن با سایر امکانات سامانه، می‌توانید در قالب نقشه، وضعیت کشت دوره‌ی فعلی یا دوره‌های قبل رو به صورت رنگ‌بندی‌شده مشاهده کنید و با کلیک روی هر قطعه و بلوک، اطلاعات مختلف مربوط به آن کشت شامل نوع محصول، زمان کاشت و برداشت، نوع بذر، میزان کود و سم مصرفی، مقدار تناژ تولید و ... را مشاهده کنید. علاوه بر این حتی می‌توان با استفاده از رنگ‌بندی نقشه، مقدار برداشت قطعات و بلوک‌های مختلف را در یک نگاه با هم مقایسه کرد. شاید تصور کنید برای استفاده قابلیت‌های مبتنی بر GIS، نیاز به نقشه‌برداری دقیق زمین کشاورزی و آشنایی با نرم افزارهای تخصصی مثل ArcGIS خواهید داشت اما اصلا این‌طور نیست! تمامی امکانات مربوط به مشخص کردن نقشه‌ی کشت‌ها، در سامانه مهیا شده است. شما می‌توانید به آسانی، از روی عکس‌های جغرافیایی که سامانه در اختیارتان قرار می‌دهد، قطعات، بلوک‌ها و کشت‌های خود رو ترسیم کرده و در عین سادگی از قابلیت‌های فوق‌العاده‌ی GIS بهره‌مند شوید.

سیستم GIS در کشاورزی

معجزه تصاویر بروز ماهواره‌ای

امروزه با وجود ماهواره‌های مختلف، رصد زمین کشاورزی از راه دور، از یک رویا تبدیل به واقعیت شده است. تصاویر ماهواره‌ای می‌تواند به مدیریت چابک مزرعه، کمک زیادی کند. به عنوان مثال با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای می‌توانید به راحتی مساحت دقیق کشت‌ها را مشخص کنید، روند رشد گیاهان را مورد بررسی قرار دهید، از سلامت و یکنواخت بودن عملکرد سیستم آبیاری خود اطمینان حاصل کنید، نواحی تجمع علف‌های هرز را شناسایی کنید و ... سامانه کشاورزی به‌اندیشان به جز امکانات کم‌نظیر مربوط به GIS، این قابلیت را برایتان فراهم می‌کند که بتوانید هر پنج روز یک‌بار، یک عکس از زمین‌های کشاورزی خود، با دقت 10 متر، از ماهواره Sentinel2 اتحادیه‌ی اروپا دریافت کنید. اما کار ما اینجا تمام نمی‌شود. ما شاخص‌های سنجش تراکم و سبزینگی گیاه، مثل NDVI، NDWI و NDCI را نیز محاسبه می‌کنیم و در قالب عکس‌های رنگی، در بخش نقشه‌ی سامانه در اختیار شما قرار می‌دهیم. به این ترتیب در هر لحظه می‌توانید نقشه کشت‌ها را با عکس ماهواره دلخواه مشاهده کنید. ویژگی فوق‌العاده‌ی دیگری که با سامانه به‌اندیشان در اختیار خواهید داشت، امکان مقایسه‌ی تصاویر ماهواره‌ای روزهای مختلف با یکدیگر است. با وجود تصاویر ماهواره‌ایِ بروز و قابلیت‌های GIS سامانه به‌اندیشان، دیگر هیچ نکته‌ای از دیدِ شما پنهان نمی‌ماند.

مدیریت کامل انبار و ورود و خروج‌ها

مدیریت انبار یکی از موضوعات مهم شرکت‌های بزرگ کشاورزی بوده و هست. سامانه به‌اندیشان با ارائه‌ی اطلاعات دقیق و بروز از میزان موجودی مقداری و ریالی، و همچنین ورود و خروجِ مربوط به هر یک از مواد، ابزارآلات، محصولات تولیدی و ... در قالب کاردکس انبار، این اجازه را به تیم مالی می‌دهد تا بتوانند بنا بر نیازشان در هر بازه‌ی زمانی، گزارش مورد نظر خود رو تهیه کنند. علاوه بر این، گزارشاتِ مربوط به روندِ ورود و خروج مواد، به تیم تولید و تیم پشتیبانی دید خوبی می‌دهد تا با برنامه‌ریزیِ دقیق، بتوانند مواد مورد نیاز را به موقع تأمین کرده و مصرف را متناسب با نیاز کنترل کنند. از دیگر امکانات بخش انبار سامانه کشاورزی به‌اندیشان می‌توان به قابلیت تعریف انبارهای مختلف با کاربری‌های متفاوت و همچنین امکان انتقال اقلام بین انبارها با قابلیت تبدیل محصولات به مواد اولیه‌ی کشت‌های بعد و یا فروش محصولات و مواد، اشاره کرد.

عملیات پیمانکاران

یکی دیگر از امکانات سامانه به‌اندیشان، مدیریت ارتباط با پیمانکاران و بررسی عملیات پیمانکاریِ هر یک از آنهاست. در این بخش، می‌توانید به راحتی پیمانکاران جدید را تعریف کنید و به ازای هر صورت‌وضعیتی که از آنها دریافت و ثبت می‌کنید، تسهیم هزینه‌های بین محصولات مختلف را مشاهده کنید. علاوه بر این، امکان ثبت پرداختی به پیمانکاران و مدیریت بدهی‌ها هم فراهم شده است تا به صورت لحظه‌ای میزان طلب یا بدهی‌ها قابل رصد باشد.

حقوق و دستمزد

حقوق و دستمزد در سامانه کشاورزی به‌اندیشان به سه بخش تقسیم می‌شود: حقوق و دستمزد نیروهای عملیاتیِ تولید که تحت قرارداد شرکت یا مجموعه‌ی شما هستند. حقوق و دستمزد کارگرانِ روزمزد که به صورت مقطعی برای شما کار می‌کنند. حقوق و دستمزد نیروهای پشتیبانی و ستادی که در عملیات تولید نقش مستقیم ندارند. از آنجایی که احتمالاً اکثر شرکت‌ها از نرم‌افزارهای تخصصی حقوق و دستمزد یا فایل‌های اکسل برای محاسبه این موارد استفاده می‌کنند، این امکان وجود دارد که خروجی ماهانه‌ی آنها به راحتی در قالب فایل اکسل در سامانه کشاورزی به‌اندیشان بارگذاری شود. علاوه بر این، در صورت وجود قابلیت اتصال در آن نرم‌افزارها، حتی می‌توانیم امکان اتصال مستقیم به اطلاعات آنها را هم برایتان فراهم کنیم تا فقط با زدن یک دکمه، کل اطلاعات ماهانه‌ی حقوق و دستمزد در سامانه کشاورزی بارگزاری شود!

گزارش‌ساز همه‌ فن‌ حریف

با گزارش‌ساز اختصاصی سامانه‌ی کشاورزی به‌اندیشان، دیگر نیازی به دریافت خروجی‌های متعدد اکسل و ترکیب آنها برای تولید گزارشات مدیریتی و مالیِ روتین نیست. گزارش‌ساز سامانه بر اساس منطق Pivot اکسل طراحی شده و به راحتی می‌توانید با آن، گزارشات مدنظرِ خودتان را تولید کنید. نکته‌ی مهم این است که این گزارش‌ساز هم خروجیِ جدولی دارد و هم نمودار. به جز اینکه خود مدیران و ذی‌نفعان سامانه می‌توانند بر اساس نیاز خودشان گزارشی را طراحی کنند و همیشه اطلاعات بروز را در آن قالب مشاهده کنند. امکان دریافت خروجی از گزارش طراحی شده وجود دارد. خروجی جدولی را می‌شود در قالب اکسل دریافت کرد و خروجی نموداری هم به صورت عکس، PDF و ... در اختیار شما قرار می‌گیرد تا دیگه هیچ نکته‌ای برای استفاده از اطلاعات گزارش باقی نماند.

خروجی‌های اکسل با قابلیت بروزرسانی اطلاعات

با وجود گزارش‌ساز همه فن حریف، تمام جداول سامانه و حتی خود گزارش‌ساز، امکان ایجاد خروجی اکسل را نیز دارید تا دغدغه‌ای برای تولید گزارشات سفارشی وجود نداشته باشد. حتی شما می‌توانید از وب‌سرویس REST سامانه استفاده کنید و فایل‌های خروجی اکسل با قابلیت بروزرسانی اطلاعات از سامانه داشته باشید. این قابلیت فوق‌العاده به شما کمک می کند تا با ایجاد یک قالب از پیش تعریف شده، بتوانید گزارشِ بروز سامانه را فقط با فشردن دکمه Refresh در اکسل تولید کنید. اگر در این زمینه ابهامی دارید نگران نباشید! ما در کنارتان هستیم و حتماً نمونه‌هایی از این نوع گزارشات را برای شما ایجاد می‌کنیم تا کاملاً با این قابلیت سامانه آشنا شوید.

داشبوردهای مدیریتی

یکی از نگرانی‌های مدیران ارشد و میانی شرکت‌های بزرگ، پایش بروز اطلاعات تولیدی و مالی بوده و هست. با وجود سامانه‌ی کشاورزی شرکت به‌اندیشان این امکان وجود دارد که بتوانید بر اساس نیاز خود، یک یا چند داشبورد مدیریتی داشته باشید. این داشبوردها در یک نگاه می‌تواند اطلاعات مهمی مثل میزان تولید در هکتار، هزینه تولید در هر هکتار، مقایسه‌ی عملکرد با برنامه، میزان مصرف کودهای پایه به ازای هر محصول یا موارد دیگری از این دست را به مدیران نمایش دهد تا با صرف کمترین وقت، در جریان اطلاعات دقیق و بروز قرار بگیرند.

سامانه شما به دلخواه شما

یک نکته‌ی بسیار مهم! همه‌ی مواردی که در مورد سامانه‌ بهای تمام شده کشاورزی به‌اندیشان ذکر شد، به طور کامل بر اساس نیاز و خواست شما قابل تغییر و سفارشی‌سازی است. این یعنی شما با یک سامانه‌ی از پیش طراحی شده روبرو نیستید که مجبور باشید خودتان را با فرم‌ها و فرآیندهای آن منطبق کنید. بلکه این سامانه‌ی ما است که به صورت کاملاً انعطاف‌پذیر، مطابق با خواست شما ویرایش می‌شود. از آنجایی که سامانه‌ی کشاورزی به‌اندیشان، از صفر تا صد توسط تیم ما طراحی شده و در تولید آن از هیچ نمونه‌ی آماده‌ی داخلی یا خارجی استفاده نکرده‌ایم، می‌توانیم به شما اطمینان دهیم که هیچ دغدغه‌ای برای ایجاد تغییراتِ دلخواهِ شما در سامانه وجود نخواهد داشت.